DNVGL.fi

Matka kohti uutta laatusertifikaattia

ITA Nordicille laatu tarkoittaa, että asiakas saa haluamansa

Ota yhteyttä:

Haluatko lisätietoja

Kysy meiltä
SHARE:
PRINT:
ITA-Nordic Mikko Matikainen

ITA Nordic Oy on kotimainen korkealuokkaisten koneistettujen tuotteiden valmistaja. Imatran lähellä Puntalassa toimiva perheyritys ITA Nordic on viimeksi kuluneiden vuosien aikana panostanut toiminnan kehittämiseen voimakkaasti. Panostus on ollut myös hedelmällistä, sillä liiketoiminta on reippaassa kasvussa.

 –Toimintamme kehittämisessä laatu on ollut avainasemassa. Valmistavan teollisuuden yrityksenä laatu tarkoittaa liiketoimintamme kannalta sitä, että asiakas saa haluamansa, kertoo ITA Nordicin laatuasioista vastaava talouspäällikkö Mikko Matikainen.

 ITA Nordicin asiakkaina ovat esimerkiksi meri- ja kaivosteollisuuden koneita valmistavat yritykset, joiden tuotteita käytetään ääriolosuhteissa. Pieni vika voi pysäyttää suuren koneen toiminnan ja aiheuttaa mahdollisen vaaratilanteen, joten laatu ITA Nordicin valmistamissa tuotteissa on merkittävä asia monelle sidosryhmälle.

 Arkipäivän työssä laatu syntyy monesta osatekijästä

 Asiakkaiden vaatimustason kasvu on kulkenut käsi kädessä laadun kehittämisen kanssa ITA Nordicilla: laadunhallinta ja tehokkuuden parantaminen ovat koko ajan fokuksena laatujärjestelmän kehittämisessä.

 –Olemme panostaneet esimerkiksi työstökoneisiin ja mittalaitteisiin, joilla voimme varmistaa tuotteidemme laadun. Tuotannossa olemme panostaneet automaatioon: meillä on töissä tällä hetkellä 30 henkilöä ja 8 robottia, ja uskallan väittää, että tämä automaatioaste on alan korkeimpia Suomessa. Toisaalta laatu tarkoittaa myös toiminnassamme montaa muuta asiaa, kuten hyvää asiakaspalvelua tai asiakkaan toimintaprosesseihin sopeutumista, Matikainen jatkaa.

 Laadun johtaminen konkretisoituu ITA Nordicin ylläpitämässä laatujärjestelmässä ja sen sertifioinnissa, jossa koko yrityksen toiminta on otettu huomioon.

 Aika siirtyä uusiin standardiversioihin

 DNV GL on tehnyt ITA Nordicin kanssa yhteistyötä johtamisjärjestelmien kehittämisessä ja ylläpidossa jo 10 vuoden ajan. Johtamisjärjestelmien päivittämisen tultua ajankohtaiseksi päätettiin siirtyä uusiin laatu- ja ympäristösertifikaatteihin jo hyvissä ajoin.

 ISO 9001:2015 ja ISO 14001:2015 –sertifikaatit asettavat kuitenkin uusia vaatimuksia. Ja kuten aina standardien ja johtamisjärjestelmän kanssa, soveltaminen täytyy suunnitella yrityskohtaisesti vastaamaan arkipäivän toimintaa. Näiden päivitystarpeiden kartoittamiseksi ja lähtölaukaukseksi sertifikaattien päivittämiselle ITA Nordic päätti tilata DNV GL:lta avuksi GAP-analyysin tukemaan muutoksessa.

 GAP-analyysin aikana yrityksen nykytilaa peilataan uusiin standardivaatimuksiin ja yrityksen on helpompi aloittaa valmistelut kohti uusien standardien mukaista sertifiointia.

 DNV GL:n kokenut pääauditoija Jari Hallstén kuvailee GAP-analyysiä oppimisprojektiksi sekä arvioijalle että organisaatiolle:

 –Uudet standardit yhdistävät arkipäivän ja standardien ideamaailman mielestäni tasapainoisesti. GAP-analyysiä tehdessä työskentelemme riski- ja mahdollisuusarvioinnin pohjalta, ja siten pääsemme pureutumaan organisaation arkipäivään muutoskohtien kartoittamiseksi.

 ITA Nordicin Mikko Matikainen korostaa kokeneen kumppanin merkitystä:

 –Arvostan erityisesti sitä, että käymme keskustellen läpi uuden standardin vaatimukset ja pohdimme yhdessä, mitkä ovat pääpainopisteet. Jarin kokemus auttaa meitä ymmärtämään sertifikaattien vaatimukset meidän toimintamme kannalta ja suunnittelemaan oikeat toimenpiteet muutosten tekemiseksi.

 GAP-analyysin jälkeen ITA Nordic ryhtyy toimenpiteisiin uusiin ISO 9001:2015 ja ISO 14001:2015 standardeihin siirtymiseksi. Tukena siirtymässä toimii GAP-analyysin aikana syntynyt työlista. Tavoitteena on siirtyä uusiin standardeihin kevään 2017 aikana.


Artikkelin on kirjoittanut Mikko Sillanpää, Harkonsalo & Vesa.